Sampo-Rosenlew käynnistää yhteistoimintaneuvottelut

27.5.2015

Sampo-Rosenlew Oy ja Sampo-Components Oy aloittavat yt-neuvottelut koko henkilöstönsä lomauttamisesta. Mahdollisilla lomautuksilla pyritään sopeuttamaan puimurituotanto vastaamaan vallitsevaa kysyntätilannetta. Toteutuessaan lomautukset voisivat kestää enimmillään 90 päivää.

Sampo-Rosenlew käynnistää yhteistoimintaneuvottelut

Neuvottelujen syynä on leikkuupuimureiden ja yleensä maatalouskoneiden heikko markkinatilanne. Puimurikauppa ei ole sujunut odotusten mukaan, ja äskettäin peruuntui jo sovittu iso tilaus.

Neuvottelut koskevat Sampo-Rosenlewin puimuritehtaan ja Sampo-Componentsin henkilöstöä Porissa ja Nakkilassa. Neuvottelujen piiriin kuuluu 497 ihmistä.
Mahdolliset lomautukset toteutetaan porrastetusti vuoden 2015 aikana eikä niillä ole vaikutusta asiakastoimituksiin.

Tuotantomäärät ovat nousseet viime vuosien aikana merkittävästi Sampo-Rosenlewilla, ja mahdollisen lomautuksen uskotaan olevan väliaikainen.

Sampo-Rosenlew Oy on maatalouskoneita valmistava perheyritys, jonka kotipaikka sijaitsee Porissa. Yhtiö suunnittelee ja valmistaa korkealuokkaisia leikkuupuimureita ja metsäkoneita. Sampo-Rosenlew Oy on perustettu vuonna 1991, mutta yhtiön historia ulottuu vuoteen 1853, jolloin Oy W. Rosenlew Ab aloitti konepajateollisuuden Porissa.

Tuotteita myydään tällä hetkellä noin 50 maahan. Yhtiön keskeisiä markkinoita ovat Pohjoismaat, Pohjois-Afrikka, Ukraina, Azerbaidžan ja Valko-Venäjä.

Sampo-Rosenlew -konsernin muodostaa emoyhtiö Sampo-Rosenlew Oy:n lisäksi Jyväskylässä toimiva Sampo Hydraulics Oy. Se valmistaa maailmanlaajuiseen myyntiin hydrauliikkamoottoreita sekä rotaattoreita. Nakkilassa sijaitseva Sampo-Components Oy valmistaa metallirakenteita sekä komponentteja metalliteollisuudelle.

Konsernin palveluksessa on noin 600 henkilöä ja liikevaihto oli vuonna 2014 108 miljoonaa euroa.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Jali Prihti