FR48

FR28 kuormatraktorin suosio johti nopeasti kyselyihin vähän suuremman koneen kehittämisestä. Näin syntyi FR48 kuormatraktori. Hyötykuormaltaan tämä FR28:n isoveli on 12 tonnia.

Katso video

FR28 kuormatraktorin suosio johti nopeasti kyselyihin vähän suuremman koneen kehittämisestä. Asiakkaat toivoivat konetta myöhemmille harvennuksille, jota voitaisiin käyttää myös uudistushakkuilla.

Näin syntyi FR48 kuormatraktori. Hyötykuormaltaan tämä FR28:n isoveli on 12 tonnia. Peruskonsepti on pitkälti tuttua ja hyväksi todettuja ratkaisuja. Sama moottori AGCO POWER 49 LFTN 140 kW:n maksimiteholla, sama ohjaamo, käytännössä koko koneen etupää on samaa pois lukien akselit.

Työpaino 16 500 kg
Enimmäiskuorma 12 tn
Kuormaimen ulottuvuus 7,2 - 10m
Moottori 140 kW

LISÄTIEDOT:

Ahti Sormunen

Myynti, Etelä-Suomi, Espanja, Italia, Portugal metsäkoneet

0400 346 650

ahti.sormunen@sampo-rosenlew.fi

LÄHETÄ VIESTI keyboard_backspace

Petter Sirkka

Myynti, Pohjois-Suomi metsäkoneet

040 530 8773

petter.sirkka@sampo-rosenlew.fi

LÄHETÄ VIESTI keyboard_backspace

Akselisto

”Ylimitoitetut” akselistot

Akselistoiksi valittiin järeät NAF Heavy Duty -mallit, jotka on mitoitettu 14 tonnin kuormille vahvennetuilla keinulaakereilla.  Reserviä siis akselistoissa löytyy. Pyöräkoko tässä järeämmässä koneessa on 26.5 tuumaa. Kantavuuden ja vahvuuden lisäksi isompi pyöräkoko helpottaa kulkua esimerkiksi syvän lumen alueilla.

Ajovoimansiirto ja moottori

Joka rengas vetää

FR48 kuormatraktorissa on hydrostaattis-mekaaninen voimansiirto. Ajopumppu käyttää ajomoottorin välityksellä mekaanista vaihdelaatikkoa. Voimansiirron akselit jakavat vetovoiman etu- ja taka-akselille. . Veto voidaan lukita etu- ja taka-akselin välillä, sekä myös kunkin telin vasemman ja oikean puolen välillä. NAF-telien avulla saadaan aikaan jatkuva 17 tonnin vetovoima 8 pyörän välittämänä.
Voimanlähteenä käytetään Stage V:n mukaista AGCO POWER 49 LFTN ”common rail” dieseliä, jonka on valmistettu Suomessa Linnavuoren moottoritehtaalla vuosikymmenien kokemuksella. Tämän vähäpäästöisen moottorin edullisuus johtuu pienestä polttoaineen kulutuksesta ja pitkistä huoltoväleistä.  AGCO POWER maksimidieselin teho on 140kW ja vääntövoima on 700Nm.

Ohjaamo

Turvallinen ja tilava

Ohjaamo on tilava ja hiljainen, jossa kuljettajan työskentely on tehokasta. Se täyttää luonnollisesti kaikki viralliset turvallisuusmääräykset. Ohjaamo on sama kuin FR28 mallissa, sen suunnittelun päätavoitteina ovat olleet kuljettajan viihtyvyys, jaksaminen sekä hyvä näkyväisyys työskentelyalueelle. 
FR48 kuormatraktorissa on paljon yksityiskohtia, jotka helpottavat kuljettajan työtä ja lisäävät mukavuutta. Esimerkkinä voidaan mainita automaattinen ilmastointi. Näin kuljettaja jaksaa työskennellä pitkänkin työvuoron liikaa rasittumatta.

Kuormatila ja kuormain

Ulottuvuutta joka suuntaan

FR48 on suunniteltu myöhemmille harvennuksille sekä uudistushakkuille. Koska eri tavaralajien kirjo on suuri voi koneen tilata 4,4 tai 4,7, tai 5,0 metriä pitkällä kuormatilalla. Hydraulisesti säädettävä sermi lisää kuormatilan käytettävyyttä eripituisia puita kuormattaessa. Myös pankkojen lukumäärä voidaan määritellä tarpeen mukaan.
FR48 kuormatraktoriin on valittavissa useita kuormainvaihtoehtoja asiakkaan tarpeiden mukaan. Ulottavuusalue 8,2 -10,3 metriä.   Matala painopiste parantaa sivuvakavuutta ja näkyvyyttä. Kuormaimeen on myös saatavana vaaka kuljetettavan puumäärän painon mittaamiseen. Tämä mahdollistaa myös energiapuun määrän mittaamisen ja lisäksi voidaan estää haitallinen ylikuormaus.  

Huolto

Helpot huoltokohteet

FR48 kuormatraktorin monet huoltoystävällisyyttä lisäävät yksityiskohdat kertovat Sampo Rosenlew Oy:n pitkistä koneenrakennusperinteistä. Sellainen on esimerkiksi tyhjiöpumppu. Se estää öljyvuodot huollon tai letkuvaurion yhteydessä.  Kuljettaja voi kytkeä pumpun virta-avaimella heti vuodon havaittuaan. Öljyä ei vuoda hukkaan eikä roisku luontoon.
Hydrauliikan käyttöpumppu estää lian pääsyn järjestelmään. Määräaikaishuollossa tai muuten öljyä lisättäessä se pumpataan paluusuodattimen läpi.